Artikelen

  1. Antivirus
  2. API- en mobiele app-pentest
  3. API-beveiliging
  4. Applicatiepentest
  5. Auditpentest
  6. AVG
  7. Back-up
  8. Begrip: CISO
  9. Bewaartermijn
  10. Bijlages
  11. Black hat hacker
  12. Blacklisting
  13. Botnet
  14. Bots
  15. Brute force
  16. Bufferoverflow
  17. Business continuity plan (bcp)
  18. Chief Operational Security Officer (COSO)
  19. CISM
  20. Cloud
  21. Computer virus
  22. Computerworm
  23. Credentials
  24. CVE: Common Vulnerabilities and Exposures
  25. CVSS: Common Vulnerability Scoring System
  26. Cybercrimineel
  27. Cybersecurity
  28. Cybersecurity Risk Assessment
  29. Datalek
  30. DDos aanval
  31. De Holmes Community Blacklist
  32. Discovery scan bij vulnerability scan
  33. DKIM
  34. DMARC
  35. Domein reputatie
  36. Due diligence
  37. Encryptie
  38. Firewall
  39. Functionaris van gegevensbescherming
  40. Grey hat hacker
  41. Hack apparatuur
  42. Hacken
  43. Hacker
  44. Hardware pentest
  45. Het begrip phishing
  46. Het gebruik van wachtwoorden
  47. Hoax
  48. Informatiebeveiliging definitie
  49. Information Security Officer (ISO)
  50. IT-Beveiliging
  51. Key risk
  52. Malware wat is het en welke soorten zijn er (2024).
  53. Netwerk betekenis
  54. Netwerk pentest
  55. Netwerk segmentatie
  56. OSINT- Open Source Intelligence
  57. OWASP
  58. Pash the Hash
  59. Pentest rapport
  60. Persoonsgegevens
  61. Scan updates bij vulnerability scan
  62. Scareware
  63. Security Control
  64. Security maturity: Waarom je het nodig hebt en hoe je het kunt bereiken.
  65. Security officer as a service
  66. Server
  67. Sim-swapping
  68. Skimmen
  69. SPF
  70. Spyware
  71. Steganografie
  72. Technische mail check
  73. Tweestapsverificatie
  74. Typosquatting
  75. Wat is een cyberaanval?
  76. Wat is een domein?
  77. Wat is Identity and Access Management (IAM)?
  78. Wat is spear phishing?
  79. Wat is tailgating?
  80. White hat hacker
  81. Whitelisting
  82. Zero-day (0-day)

Bots

Bots worden overal op het internet gebruikt. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor klantenservice en voor persoonlijke assistentie. Er worden ook bots gebruikt door cybercriminelen, zoals een spambot of een Ddos-bot. Hoe bescherm je je tegen deze kwaadaardige bots, en wat brengt de toekomst? Je leest het in dit begrip! 

De definitie

De afkorting voor robot is een ‘bot’. Het is een automatisch softwareprogramma dat taken kan uitvoeren. Deze programma’s simuleren of vervangen vaak menselijke activiteiten. Door hun geautomatiseerde aard opereren ze vaak sneller dan mensen. Ze werken met vastgestelde regels en hebben beperkte capaciteiten, afhankelijk van hun complexiteit. Eenvoudige bots reageren met vooraf ingestelde antwoorden, terwijl geavanceerde soorten machine learning gebruiken om interacties aan te passen en vragen te beantwoorden. Een bot kan nuttig zijn voor diverse functies, zoals het bieden van klantenservice als chatbot. Bots worden ook gebruikt door cybercriminelen en kunnen als malware dienen, bedoeld om volledige controle over een computersysteem te verkrijgen. 

Soorten Bots 

Er zijn verschillende soorten bots die worden gebruikt door organisaties, om complexen of repetitieve taken uit de handen van werknemers kunnen nemen, hier zijn wat voorbeelden: 

  • Chatbot: dit is een bot die veel voorkomende vragen van klanten beantwoorden. 
  • Webcrawlers of spiders: dit is een bot die internetpagina’s kan scannen en indexeren om zoekmachines zoals Google te helpen bij het optimaliseren van zoekresultaten voor gebruikers. 
  • Monitoring bot: deze bot wordt ingezet om de status van websites of systemen te monitoren.  
  • Bot voor persoonlijke assistentie: deze bot zoekt informatie voor je op. Siri is een voorbeeld van een persoonlijke assistentie bot. 

Cybercriminelen gebruiken bots voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld voor spam of persoonlijke informatie te stelen. Hier zijn wat voorbeelden: 

  • Spambot: deze bot maakt nepgebruikersaccounts aan, steelt contactinformatie en verstuurt spam via e-mails of berichten op forums en sociale media. Een spambot wordt voor diverse doeleinden ingezet, variërend van het promoten van producten tot het verspreiden van malware. 
  • Web scraping bot: Dit is een bot die inhoud van een website kan kopiëren en downloaden, hierna kan het op een andere locatie worden gepubliceerd.  
  • DDoS-bot: Deze schadelijke bot kan je apparaat infecteren en toevoegen aan een botnet. Dit netwerk bestaat uit geïnfecteerde computers die worden ingezet om DDoS-aanvallen uit te voeren. Hoe groter het botnet in handen van een hacker, hoe groter de schade die hij kan aanrichten. 
  • Credential stuffing bot: Deze bot gebruikt gelekte wachtwoorden om te proberen in te loggen op accounts van diensten zoals Netflix, Spotify, Facebook, of Amazon. Als het ze lukt om toegang te verkrijgen, kunnen ze deze accounts informatie stelen of de accounts online doorverkopen. 

De verschillende bots die door cybercriminelen worden gebruikt kunnen gevaarlijk zijn voor individuen of organisaties, als er bijvoorbeeld gegevens worden gestolen of als je computer wordt geinfecteerd door malware. 

Soorten bots zowel goedaardig als kwaadaardig

Hoe kun je je beschermen tegen kwaadaardige bots? 

Gelukkig zijn er tools en manieren om je te beschermen tegen bots als individu, zoals: 

  • Gebruik spamfilters 
  • Installeer antivirussoftware
  • Update je software
  • Gebruik sterke en unieke wachtwoorden

Het is als organisatie belangrijk om je te beschermen tegen bots, hier zijn een aantal dingen die je kunt doen: 

  • Gebruik CAPTCHA‘s
  • Geavanceerde gebruikersauthenticatie, zoals tweestapsverificatie
  • Houd beveiligingssoftware up-to-date
  • Train het bewustzijn van medewerkers bijvoorbeeld met een security awareness training

Toekomst van Bots

De ontwikkeling van bots evolueert snel, en we kunnen in de toekomst vooruitgang verwachten, vooral door verbeteringen in kunstmatige intelligentie en machine learning. Klantenservicebots zullen door deze technologische verbeteringen steeds geavanceerder worden, wat zal zorgen voor meer gepersonaliseerde en efficiëntere interacties met klanten. Ook spambots zullen zich waarschijnlijk verder ontwikkelen, Deze geavanceerdere spambots zullen complexere methoden inzetten om de beveiligingsmaatregelen te omzeilen. 

Om deze uitdagingen aan te pakken, zullen er waarschijnlijk geavanceerdere technieken ontwikkeld worden om misbruik door spambots te detecteren en te voorkomen. Dit zal cruciaal zijn om zowel individuele gebruikers als organisaties te beschermen tegen frauduleuze activiteiten.