Artikelen

  1. Antivirus
  2. API- en mobiele app-pentest
  3. API-beveiliging
  4. Applicatiepentest
  5. Auditpentest
  6. AVG
  7. Back-up
  8. Begrip: CISO
  9. Bewaartermijn
  10. Bijlages
  11. Black hat hacker
  12. Blacklisting
  13. Blockchain
  14. Botnet
  15. Bots
  16. Brute force
  17. Bufferoverflow
  18. Business continuity plan (bcp)
  19. Chief Operational Security Officer (COSO)
  20. CISM
  21. Cloud
  22. Computer virus
  23. Computerworm
  24. Credentials
  25. CVE: Common Vulnerabilities and Exposures
  26. CVSS: Common Vulnerability Scoring System
  27. Cybercrimineel
  28. Cybersecurity
  29. Cybersecurity Risk Assessment
  30. Datalek
  31. DDos aanval
  32. De Holmes Community Blacklist
  33. Discovery scan bij vulnerability scan
  34. DKIM
  35. DMARC
  36. Domein reputatie
  37. Due diligence
  38. Encryptie
  39. Firewall
  40. Functionaris van gegevensbescherming
  41. Grey hat hacker
  42. Hack apparatuur
  43. Hacken
  44. Hacker
  45. Hardware pentest
  46. Het begrip phishing
  47. Het gebruik van wachtwoorden
  48. Hoax
  49. Informatiebeveiliging definitie
  50. Information Security Officer (ISO)
  51. IT-Beveiliging
  52. Key risk
  53. Malware wat is het en welke soorten zijn er (2024).
  54. Netwerk betekenis
  55. Netwerk pentest
  56. Netwerk segmentatie
  57. OSINT- Open Source Intelligence
  58. OWASP
  59. Pash the Hash
  60. Pentest rapport
  61. Persoonsgegevens
  62. Scan updates bij vulnerability scan
  63. Scareware
  64. Security Control
  65. Security maturity: Waarom je het nodig hebt en hoe je het kunt bereiken.
  66. Security officer as a service
  67. Server
  68. Sim-swapping
  69. Skimmen
  70. SPF
  71. Spyware
  72. Steganografie
  73. Technische mail check
  74. Tweestapsverificatie
  75. Typosquatting
  76. Wat is een cyberaanval?
  77. Wat is een domein?
  78. Wat is Identity and Access Management (IAM)?
  79. Wat is spear phishing?
  80. Wat is tailgating?
  81. White hat hacker
  82. Whitelisting
  83. Zero-day (0-day)

Bots

Bots worden overal op het internet gebruikt. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor klantenservice en voor persoonlijke assistentie. Er worden ook bots gebruikt door cybercriminelen, zoals een spambot of een Ddos-bot. Hoe bescherm je je tegen deze kwaadaardige bots, en wat brengt de toekomst? Je leest het in dit begrip! 

De definitie

De afkorting voor robot is een ‘bot’. Het is een automatisch softwareprogramma dat taken kan uitvoeren. Deze programma’s simuleren of vervangen vaak menselijke activiteiten. Door hun geautomatiseerde aard opereren ze vaak sneller dan mensen. Ze werken met vastgestelde regels en hebben beperkte capaciteiten, afhankelijk van hun complexiteit. Eenvoudige bots reageren met vooraf ingestelde antwoorden, terwijl geavanceerde soorten machine learning gebruiken om interacties aan te passen en vragen te beantwoorden. Een bot kan nuttig zijn voor diverse functies, zoals het bieden van klantenservice als chatbot. Bots worden ook gebruikt door cybercriminelen en kunnen als malware dienen, bedoeld om volledige controle over een computersysteem te verkrijgen. 

Soorten Bots 

Er zijn verschillende soorten bots die worden gebruikt door organisaties, om complexen of repetitieve taken uit de handen van werknemers kunnen nemen, hier zijn wat voorbeelden: 

  • Chatbot: dit is een bot die veel voorkomende vragen van klanten beantwoorden. 
  • Webcrawlers of spiders: dit is een bot die internetpagina’s kan scannen en indexeren om zoekmachines zoals Google te helpen bij het optimaliseren van zoekresultaten voor gebruikers. 
  • Monitoring bot: deze bot wordt ingezet om de status van websites of systemen te monitoren.  
  • Bot voor persoonlijke assistentie: deze bot zoekt informatie voor je op. Siri is een voorbeeld van een persoonlijke assistentie bot. 

Cybercriminelen gebruiken bots voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld voor spam of persoonlijke informatie te stelen. Hier zijn wat voorbeelden: 

  • Spambot: deze bot maakt nepgebruikersaccounts aan, steelt contactinformatie en verstuurt spam via e-mails of berichten op forums en sociale media. Een spambot wordt voor diverse doeleinden ingezet, variërend van het promoten van producten tot het verspreiden van malware. 
  • Web scraping bot: Dit is een bot die inhoud van een website kan kopiëren en downloaden, hierna kan het op een andere locatie worden gepubliceerd.  
  • DDoS-bot: Deze schadelijke bot kan je apparaat infecteren en toevoegen aan een botnet. Dit netwerk bestaat uit geïnfecteerde computers die worden ingezet om DDoS-aanvallen uit te voeren. Hoe groter het botnet in handen van een hacker, hoe groter de schade die hij kan aanrichten. 
  • Credential stuffing bot: Deze bot gebruikt gelekte wachtwoorden om te proberen in te loggen op accounts van diensten zoals Netflix, Spotify, Facebook, of Amazon. Als het ze lukt om toegang te verkrijgen, kunnen ze deze accounts informatie stelen of de accounts online doorverkopen. 

De verschillende bots die door cybercriminelen worden gebruikt kunnen gevaarlijk zijn voor individuen of organisaties, als er bijvoorbeeld gegevens worden gestolen of als je computer wordt geinfecteerd door malware. 

Soorten bots zowel goedaardig als kwaadaardig

Hoe kun je je beschermen tegen kwaadaardige bots? 

Gelukkig zijn er tools en manieren om je te beschermen tegen bots als individu, zoals: 

  • Gebruik spamfilters 
  • Installeer antivirussoftware
  • Update je software
  • Gebruik sterke en unieke wachtwoorden

Het is als organisatie belangrijk om je te beschermen tegen bots, hier zijn een aantal dingen die je kunt doen: 

  • Gebruik CAPTCHA‘s
  • Geavanceerde gebruikersauthenticatie, zoals tweestapsverificatie
  • Houd beveiligingssoftware up-to-date
  • Train het bewustzijn van medewerkers bijvoorbeeld met een security awareness training

Toekomst van Bots

De ontwikkeling van bots evolueert snel, en we kunnen in de toekomst vooruitgang verwachten, vooral door verbeteringen in kunstmatige intelligentie en machine learning. Klantenservicebots zullen door deze technologische verbeteringen steeds geavanceerder worden, wat zal zorgen voor meer gepersonaliseerde en efficiëntere interacties met klanten. Ook spambots zullen zich waarschijnlijk verder ontwikkelen, Deze geavanceerdere spambots zullen complexere methoden inzetten om de beveiligingsmaatregelen te omzeilen. 

Om deze uitdagingen aan te pakken, zullen er waarschijnlijk geavanceerdere technieken ontwikkeld worden om misbruik door spambots te detecteren en te voorkomen. Dit zal cruciaal zijn om zowel individuele gebruikers als organisaties te beschermen tegen frauduleuze activiteiten.