Artikelen

  1. 2-stapsverificatie
  2. Antivirus
  3. API- en mobiele app-pentest
  4. API-beveiliging
  5. Applicatiepentest
  6. Auditpentest
  7. AVG
  8. Back-up
  9. Begrip: CISO
  10. Bewaartermijn
  11. Bijlages
  12. Black hat hacker
  13. Blacklisting
  14. Botnet
  15. Bots
  16. Brute force
  17. Bufferoverflow
  18. Business continuity plan (bcp)
  19. Chief Operational Security Officer (COSO)
  20. CISM
  21. Cloud
  22. Computer virus
  23. Computerworm
  24. Credentials
  25. CVE: Common Vulnerabilities and Exposures
  26. CVSS: Common Vulnerability Scoring System
  27. Cybercrimineel
  28. Cybersecurity
  29. Cybersecurity Risk Assessment
  30. Datalek
  31. DDos aanval
  32. De Holmes Community Blacklist
  33. Discovery scan bij vulnerability scan
  34. DKIM
  35. DMARC
  36. Domein reputatie
  37. Due diligence
  38. Encryptie
  39. Firewall
  40. Functionaris van gegevensbescherming
  41. Grey hat hacker
  42. Hack apparatuur
  43. Hacken
  44. Hacker
  45. Hardware pentest
  46. Het begrip phishing
  47. Het gebruik van wachtwoorden
  48. Hoax
  49. Informatiebeveiliging definitie
  50. Information Security Officer (ISO)
  51. IT-Beveiliging
  52. Key risk
  53. Malware wat is het en welke soorten zijn er (2024).
  54. Netwerk betekenis
  55. Netwerk pentest
  56. Netwerk segmentatie
  57. OSINT- Open Source Intelligence
  58. OWASP
  59. Pentest rapport
  60. Persoonsgegevens
  61. Scan updates bij vulnerability scan
  62. Scareware
  63. Security Control
  64. Security maturity: Waarom je het nodig hebt en hoe je het kunt bereiken.
  65. Security officer as a service
  66. Server
  67. Sim-swapping
  68. Skimmen
  69. SPF
  70. Spyware
  71. Steganografie
  72. Technische mail check
  73. Tweestapsverificatie
  74. Typosquatting
  75. Wat is een cyberaanval?
  76. Wat is een domein?
  77. Wat is Identity and Access Management (IAM)?
  78. Wat is spear phishing?
  79. Wat is tailgating?
  80. White hat hacker
  81. Whitelisting
  82. Zero-day (0-day)

Het begrip phishing

Wat is de betekenis van het begrip phishing?

Het begrip Phishing is een van de bekendste vormen van digitale oplichting, waarbij slachtoffers via e-mail, WhatsApp en sms naar een valse website worden gelokt die ontzettend goed lijkt op een vertrouwde website, zoals bijvoorbeeld de website van hun bank. Slachtoffers vullen dan hier hun gegevens in, waarmee cybercriminelen dan aan de haal gaan.

Een ander veelvoorkomende phishing strategie is dat een fraudeur zich voordoet als iemand uit de naaste omgeving, die vraagt dat het slachtoffer geld overschrijft. Consumenten krijgen bijvoorbeeld een WhatsApp bericht van een familielid die zijn of haar mobiel is verloren (vandaar het andere nummer) en vraagt of het slachtoffer geld kan overschrijven. Phishing is bij consumenten over het algemeen niet ontzettend gericht; de e-mails en berichten worden op grote schaal uitgestuurd naar vele e-mailadressen en de cybercriminelen hopen dat enkele personen zich laten vangen.

Waarom is phishing gevaarlijk?

Phishing is gevaarlijk voor consumenten, omdat de consument persoonsgegevens achterlaat bij iemand die kwade bedoelingen heeft. Zo kan een cybercrimineel je wachtwoord proberen te vangen door een phishingmail. Wanneer dit gebeurt gaat hij proberen in te loggen op je accounts. Denk aan je bankaccount voor een leuk zakcentje of je sociaalmedia om zo een beter beeld van je te krijgen voor volgende aanvallen.

Voor bedrijven en organisaties is phishing nog gevaarlijker. Zij verwerken namelijk persoonsgegevens van klanten, leveranciers en personeel. Wanneer een bedrijf of organisatie een datalek krijgt lekken dan dus niet alleen de gegevens van de persoon die gephisht is maar van het gehele bedrijf.

Het begrip phishing bij bedrijven

Phishing is uiteraard ook een probleem voor bedrijven. Hierbij gaan cybercriminelen vaak gericht te werk: ze zoeken uit wie er werkt, om vervolgens zogenaamd vanuit de CEO of CFO aan een iemand van het financiële departement te vragen om een overschrijving uit te voeren. Zo kan er veel geld worden overgeschreven aan fraudeurs. Het is dus uiterst belangrijk dat elk bedrijf checks inbouwt: vanaf een bepaald bedrag moet een overschrijving altijd worden goedgekeurd door een tweede of derde persoon. 

Natuurlijk worden bedrijven vaak ook getarget met phishing e-mails waarmee fraudeurs gegevens zoals inloggegevens, wachtwoorden, creditcardgegevens en pincodes proberen te ontfutselen. 

Spelfouten in phishingmails

Veel mensen denken dat de spelfouten in phishingmails per ongeluk zijn. Dit is echter niet zo. De cybercriminelen maken door gebruik te maken van spellingsfouten onderscheidt in de doelgroep. Iemand die de spelfout herkent gaat gelijk door naar de volgende mail en negeert de phishingmail. Terwijl iemand die minder taalkundig is de phishingmail niet kan herkennen aan de spelfouten.

Zo hebben de cybercriminelen later in het phishing proces ook geen last meer van slimme opmerkingen. Ze maken hun phishing proces dus makkelijk door vooraf onderscheidt te maken in hun doelgroep.

Test jezelf

Ben jij helemaal phishingproof? Doe dan de Bot or not quiz en kom erachter hoe goed jij écht van nep onderscheidt!